۱۳۸۸ اسفند ۶, پنجشنبه

میدانچه ی منیریه خالی نیست




قبلا این پرسش رو مطرح کرده بودم که چشم انداز جنبش در آینده رو چطور می بینید ؟

چند روز پیش از اتفاق عجیبی باخبر شدم که در گوشه ای از شهر تهران رخ داده . اتفاق تأمل برانگیزیه . ماجرا از این قراره که مدیران مدارس راهنمایی دخترونه ی یکی از مناطق جنوب تهران در اداره ی آموزش و پرورش اون منطقه جلسه داشته ن . در این جلسه ، رییس اداره ی آموزش و پرورش منطقه در خلال صحبت هاش شروع کرده به توهین به سران جنبش و مرحوم آیت الله منتظری . یکی از مدیران به رییس اداره اعتراض کرده و جواب یاوه گویی های او رو داده . چند روز بعد حکم برکناری مدیر مورد نظر صادر شده و مدیر جدیدی که در اصل یک خواهر بسیجی و فاقد سوابق مدیریت آموزشی بوده جانشین او شده .
خبر برکناری مدیر و دلیل اون به گوش اولیای چند تا از دانش آموزان می رسه . خبر توی خونه ها مطرح میشه و روز بعد به مدرسه درز می کنه . ظرف یکی دو ساعت تمام مدرسه از ماجرا باخبر میشن .
زنگ اول به پایان می رسه و زنگ تفریح شروع میشه . توی حیاط بچه ها با هم همفکری می کنن و تصمیم می گیرن بعد از به پایان رسیدن زنگ تفریح سر کلاس نرن . یعنی درواقع اعتصاب کنن . ( توجه داشته باشید دانش آموزان مقطع راهنمایی بین 12 تا 14 سال سن دارند ) خلاصه زنگ تفریح تموم میشه و بچه ها سر کلاس نمیرن . این اعتصاب تا پایان روز ادامه پیدا می کنه .
در خلال ساعت های حضور بچه ها در حیاط برای ادامه ی اعتراضات در روز آینده برنامه ریزی میشه و قرار میشه بچه ها فردا با نمادهای سبز به مدرسه بیان . روز بعد اعتصاب ادامه پیدا می کنه . حتی بچه ها سر صف علیه مدیر جدید شعار هم میدن . اداره ی آموزش و پرورش منطقه برای پایان دادن به اعتراضات دست به دامن مدیر برکنار شده میشه و ایشون رو به مدرسه میارن . مدیر مورد اشاره با بچه ها صحبت می کنه و میگه به دلیل ادامه ی تحصیل در دانشگاه از مدیریت مدرسه کناره گیری کرده . خلاصه اعتصاب به پایان می رسه . در روزهای بعد هم مسوولان آموزش و پرورش قول بازگشت مدیر برکنار شده رو به مدرسه میدن . البته مدیر برکنار شده که سابقه ی تدریس درس ریاضی رو داره برای تدریس درس حرفه و فن به یک مدرس هی دیگه تبعید میشه .

از این ماجرا برداشت های مختلفی میشه انجام داد . برای من چند نکته در این خصوص جالبه . یکی این که این جریان در جنوب تهران اتفاق افتاده . دوم این که اگر این اتفاق در مقطع دبیرستان رخ می داد چندان عجیب نبود اما در مقطع راهنمایی بروز چنین رفتارهایی عجیبه .  و سومین نکته اینه که این قضیه در یک مدرسه ی دخترونه اتفاق افتاده .

* عنوان این متن برگرفته از شعری است از شمس لنگرودی با نام " میدانچه ی منیریه خالی است "







۷ نظر:

حضرت خضر گفت...

خيلي عجيب نيست
جامعه ملتهبه ديگه!

ساقی گفت...

بچه های چهار و نیم ساله ی رکیک ترین فحششون احمدی نژاد (به معنی دروغگو) و بعد از اون بسیجیه (به معنی قلچماق). خوراکی منفورشون ساندیسه و کاردستی هنری وحشتناکشون باتون. و البته ذوق شعر و شعار ساختنشون هم که ماششششاللا شکوفا.
بچه های اون مدرسه که دیگه جای خود دارن.
و البته بابت مکتوب کردن این اتفاق، ممنون!

ساقی گفت...

اصلاح می کنم:
بچه های چهار و نیم ساله ی من ...

آیسودا گفت...

زیاد هم عجیب نیست این نسل اخری خیلی پویا تر از ما هستند. به دلیل اینترنت. من یه دوست کوچولو دارم 17 سالشه. اونم از مدرسه شون همین تعریف های مشابه داشت.از شعارهایی که بچه ها تو حیاط مدرسه پشت درهای بسته علیه احمدنزاد میدادن. بحث هایی که با معلم های حزب الهی دارن. و می بینم که اونها خیلی شجاع تر از اون موقع ما هستند.

شیما گفت...

به نظر من اتفاق مهمی در جریانه...که بخاطر روزهای پر تنشی که می گذرونیم کمتر کسی خصوصا از مسئولان بهش توجپه می کنه و این در آینده دردسر خیلی بزرگتری از اونچه این روزها میبینیم برای حاکمیت درست خواهد کرد...جالب این که چند روز پیش دقیقا شبیه همین داستانهای اعتراضات در مدارس راهنمایی دخترانه را شنیدم..از شعارنویسی تا شعار دادن

صدرا گفت...

اصلا عجیب نیست، درسته که در نگاه اول خیلی برای فرد جالب و به قول شما عجیبه، ولی اگر با دقت به اتفاقات اخیر نگاه کنیم می بینیم که جنبش سبز اونقدر در کشور و سطح جامعه گسترده شده که همچین اتفاقی در جنوب شهر تهران که پایتخت محسوب می شه عجیب نیست!
استقبال مردم بیرجند از رئیس جمهور کودتایی صدقه ای رو دیدید؟ در شهری که منطقه محروم محسوب می شه زیر هزار نفر رفتن سخنرانیش، در حالی که در دوره ی قبل در بیرجند بیش از 90 درصد رای آورده بود!
ما خیلی بیشماریم!

دست خیال گفت...

میخوام سو استفاده کنم از یه جمله که تو متنت بود:
" مدیر مورد اشاره با بچه ها صحبت می کنه و میگه به دلیل ادامه ی تحصیل در دانشگاه از مدیریت مدرسه کناره گیری کرده . خلاصه اعتصاب به پایان می رسه " و بعدش هم مدیر به یه مدرسه دیگه نبعید میشه و ... خلاص.
***
یعنی اگه مراقب مباشیم با جنبش سبز هم میشه همچیم معامله ای کرد.حالا درسته به خاطر استقامت رهبرانش دچار این حالت نمی شه اما خطرات دیگه در کمینشه.